Wednesday, February 8, 2012

BAIK

Assalamualaikum
Salam Maulidur Rasul :)
Masih lagi dalam mood cuti. Aku dan keluarga besar (sebelah mak) pergi makan angin ke Pulau Pangkor. Pangkor je? Iye.. dalam Malaysia juga. Tunggulah kalau rezeki melimpah-ruah bolehla pergi travel abroad pulekk. huhuhu. InsyaAllah. Dapat bercuti around Malaysia ni pun dah kira ok and bersyukur.
Sebut pasal syukur ni, aku terasa nak share something. Pada hari kedua kami di sana, taxi driver selaku tourist guide kami di situ bawa kami berjalan-jalan ke sana-sini, di mana-mana tempat yang dirasakan menarik untuk dikunjungi. Satu insiden telah berlaku apabila cermin mata belalang (pernah dengar orang sebut macam ni.hehe.) aku tertinggal kat Galeri Pangkor. :"(  Memang nak menangis jugak bila tersedar cermin mata tu tertinggal. Nak berpatah balik, memang ada plan nak buat macam tu. Tapi, macam keterlaluan sangat pulak kan permintaan tu. Lagipun, driver tu kata balik nanti tak lalu kawasan yang sama. Jadi, cara paling baik adalah pujuk hati sendiri. *ingat, ada share ke main sesuke hati mintak taxi driver tu patah balik.* Lain la kalau kereta sendiri.

Maka, dalam perjalanan ke destinasi seterusnya aku senyap je. Mood hilang tetiba sebab kecuaian sendiri. Tapi, dalam perjalanan tu aku terfikir-fikir.. apalah aku ni macam budak-budak. Tak ubah-ubah. Pasal spect je pun. hahaha..kelakar pulak bila aku kenang-kenangkan. 

Tiba-tiba, aku teringat tarikh hari  kejadian berlaku tu (5 Feb 2012) = 12 Rabiul Awal 1433H : Hari Keputeraan Baginda Rasulullah S.A.W. On the spot aku terfikir, apa lah sangat cermin mata tu yang aku boleh dapat bila-bila je kat shopping mall.. Terus niat dalam hati, aku sedekahkan jelah cermin mata tu pada sesiapa yang jumpa. Itu rezeki sesiapa yang jumpa. Bila aku dah niat macam tu, aku rasa tenang sangat sepanjang perjalanan. Terus senyum-senyum tepi tingkap teksi tu.  Hari yang baik, permulaan yang baik. Aku pernah dengar satu ayat ni ' apabila kita mengharapkan sesuatu yang lebih baik terjadi pada kita, kita juga harus berikan yang terbaik' dan ' kalau kita sedekahkan barang yang kita sayang (ikhlas), insyaAllah kita juga tidak terkecuali daripada kasih sayang-Nya.' :") 

Tiba-tiba je Si Adira ni boleh fikir sampai tahap tu. hehe.. Tidak dinafikan adakalanya diri ini berperangai tidak ubah seperti budak-budak juga. Semua orang  melalui proses memperbaiki diri. Nak jadi lebih baik, perlu ada keyakinan dan bimbingan. *ayat skema* Tapi, memang betul pun. Tak semestinya orang yang kena bimbing kita. Yang paling penting kita percaya pada diri sendiri dan mampu guide ourselves. Dah kenapa aku seakan-akan ustazah pulak ye? Yang tu aku tak tahu kenapa. Penangan daripada buku yang aku baca tu agaknya. Dah itu yang aku rasa nak bagi tau, aku bagi tau lah.

Kesimpulannya, tidak semestinya kita perlu tunggu hari yang baik untuk kita jadi baik. Dan, bila tibanya hari yang baik itu, jangan pulak kita persia-siakan. Takut nanti, hari yang baik itu, tak tiba lagi dah. Jangan pulak diperlekehkan orang yang nak jadi baik. Sebaik-baiknya, doakan untuk dia yang baik-baik. Dengan itu, kamu akan dapat pahala free of charge. Jangan pula kita beranggapan orang yang baik itu perfect dalam serba-serbi. Kalau ada terkurang di mana-mana tu, itulah manusia namanya. Setidak-tidaknya dia mencuba. Percubaan tidak semestinya terus berakhir dengan kejayaan.

p/s : diri ni pun tak la baik sesangat der,, tapi bila tulis macam ni terasa diri seperti ustazah tak bertauliah. kihkih..


Info
Maulidur Rasul : dalam bahasa Arab yang bermaksud kelahiran Rasul adalah hari bersejarah keputeraan Nabi Muhammad S.A.W. ( juga digelar Rasulullah S.A.W) Hari ini jatuh pada hari ke-12 bulan Rabiul Awal sempena kelahiran Nabi yang jatuh pada pada Isnin (Dari hadith riwayat Muslim, 8/25), 12 Rabiul Awal  Tahun Gajah bersamaan dengan 23 April 571. Baginda adalah nabi terakhir yang diutus oleh Allah S.W.T







-Tulisan Sekadar Perkongsian-




Let's join Selawat :)



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...