Tuesday, August 21, 2012

Bersyukur Di Hari Raya


Assalamualaikum

Selamat Hari Raya Aidilfitri. Alhamdulillah.. hari ini masuk hari ketiga kita berhari raya. Aku masih berada di Kampung Labohan Dagang. First raya pun beraya kat sini dulu. Diimbas kembali memori raya pertama. Selepas abah, ayah, atok, ucu, dan adik-adik lelaki balik sembahyang raya, sesi bermaaf-maafan pun bermula. Sesi bermaaf-maafan ni dah memang satu kelaziman dalam family sebelah mak. Kita bukan setakat salam cium tangan untuk ucap  SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI, MAAF ZAHIR DAN BATIN je, tapi kita akan mintak maaf sungguh-sungguh sampai meleleh air mata. (ouch..habis make up i..)-over tau- ketawa ala-ala mak datin. Biasalah.. bila dah mintak ampun segala tu, mana taknya air mata ni tak menitis. Lagi-lagi bila salam dan peluk cium mak. Sobsob. Sebenarnya, masa salam abah dan mintak ampun kat abah, aku dah mula rasa sebak. Tapi..aku buat-buat cool. Relaks. Bila sampai kat mak, memang tidak dapat aku nak tahan-tahan lagi. ;(

Entah kenapa aku rasa lebaran tahun ni adalah lebaran yang sangat sederhana dan sangat bermakna buat aku. Tahun ini aku rasa macam aku dah besar gilee.. Sebabnya apa tau, aku dah boleh bagi ‘sesuatu’ pada orang-orang yang aku sayang. Rasa macam aku dah memasuki alam pekerjaan rasmi tau. Padahal kerja part time je pon..tu pun dah nak berhenti. Kalau ikutkan hati, memang aku rasa berat hati sangat nak berhenti. Sebabnya, nanti aku akan rindu kat semua staff dan ............. (berhati-hati membuat kenyataan. Tak pasal-pasal nanti jadi kontroversi. Huhuhu. Bahaya woo) Takpe, kita hold dulu. Kalau ada kesempatan, aku akan cerita. (eceh, yoyo o kau dira)

Berbalik kepada rasa syukur aku di Aidilfitri ni, hal ni aku tak dapat sembunyikan lagi. Aku rasa gembira dengan keputusan peperiksaan akhir semester kedua aku yang lepas. Rasa macam tak percaya gile. Memanglah sejak sem 1 aku ada target macam tu, tapi bila buat assignment dan duduk final exam hari tu, aku rasa tak confident. Macam sap sap soi je performance aku. Apa-apa pun, syukur Alhamdulillah. Tak la gempak macam budak medik dapat 4 flat kan. Tapi, apabila kita berjaya capai target dan kita cuba mendalami bidang yang kita suka, perasaannya sukar untuk digambarkan. Tiz zaqyah celup kau ni asyik tersenyum je sampai nampak gigi kapak dia semua. Hahahaha.

Dan perkara yang paling buat aku terharu apabila abah adalah orang pertama yang salam dan ucap tahniah kat aku bila aku beritahu result aku hari tu. Masa tu, kitorang dalam kereta. Abah on the way nak hantar aku pergi kerja. So, masa tu aku memang rasa sangat terharu. Aku harap usaha aku akan berterusan. Aku hargai sangat kenangan-kenangan indah sepanjang bulan yang mulia ni. Especially memori sepanjang aku bekerja. Speechless! Rasa nak terbang macam butterfly.. :)

Oh, yeah..kitorang memang suka part bergambar ni. Tak lengkap rasanya kalau tidak bergambar di pagi raya. lepas sesi maaf-bermaafan selesai, kami, cucu long chik yang ada tidak melepaskan peluang untuk beraksi di hadapan iPad. (cousin punya) maceh angah.  hahaha.. ini lah hasilnya.





Kemesraan yang sempat diciptakan. kehkeh. Cuba kalau masing-masing hangin, tak gini ghupenye.




Sangat susah nak ajak Kimie bergambar sama. Ini aku kira bernasib baik lah ni. :)



Tak lengkap rasanya kalau tidak bergambar di pagi raya. Terasa sugul gitu..hahaha..



Di kesempatan ini juga aku ingin mengucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI, MAAF ZAHIR & BATIN kepada semua pembaca entri ini, kawan-kawan, kenalan, saudara-mara dan sesiapa sahaja yang mengenali diri ini. Doakan yang terbaik untuk saya dan semua.




LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...