Tuesday, September 4, 2012

Pengalaman itu berharga, Kenangan itu bermakna :)

Assalamualaikum

Ok, mulakan dengan perkhabaran yang menduka citakan. ; cuti semester 3 bulan semakin hampir ke penghujung. Jelas dan nyata masa begitu pantas berlalu. Ini bermakna, rutin aku sebagai admin juga telah berakhir. Hanya tinggal kurang seminggu sahaja lagi sebelum aku melangkah semula ke dunia mahasiswa. Entahlah, mood nak balik UPM belum sampai kat aku. Apa-apapun, tanggungjawab sebagai pelajar, sebagai pemegang amanah mak dan abah, aku perlu kembalikan mood itu supaya aku lebih bersemangat untuk meneruskan perjuangan yang masih panjang. Insya-Allah. :) [Ayat budget baik sangat aku ni kan, padahal kadang-kadang aku pun buat silap.hehe.] Tapi, aku percaya satu benda ; kalau kita nak yang baik datang pada kita, kita mesti bagi yang terbaik. Dan, untuk menjadi yang baik sentiasa ada cabaran dan dugaan, so, pandai-pandailah kita handle.

Sama juga situasinya bila aku raih pengalaman baru semasa bekerja. Mula-mula, memang aku risau, cuak, berdebar-debar. Yelah, pertama kali dalam hidup nak bekerja. Lama- kelamaan, aku dah boleh biasakan diri. Naik lagi sikit level confidence pada diri sendiri. :) Hidup ni memang ada kalanya kita rasa susah dan payah, tapi semua tu taklah seteruk yang kita bayangkan. Ok, tzc senyum nampak gigi ni. hihi.

Pengalaman yang paling tidak boleh dilupakan ialah aku dapat kenal dengan ramai orang. Macam-macam fi'il (perangai). Ada yang aku suka, ada yang aku menyampah, ada yang aku tabik springgg (hormat), ada yang kaya tapi macam tak kaya, ada yang sederhana, ada yang sopan santun bercakap, ada yang main sembur je.  Daripada aku tak tahu menahu pasal motherboard, RAM semua benda alah tu, sekarang dah tahu. Taklah tahu banyak, (nak tahu banyak, kena timba pengalaman lama sikit ) Tapi ok lah. Kalau untuk kategori meningkatkan pengetahuan, kira luluslah.


ok, ini RAM ye. pada sesiapa yang tak tahu. haha.. (diri sendiri pun termasuk sekali)


Ni nampak ni.. ini motherboad laptop. Masa mula-mula aku tengok benda ni kat kedai, naik buta mata aku. haha.. yelah. cip-cip tu bapak kecik gilee.. patutla gaji technician lagi tinggi dari aku. hehe. Lagi satu, benda ni kalau dah rosak, 50-50 la laptop ko nak sembuh sepenuhnya. wa cadang lu orang angkat baru punya. alang-alang tu kan, biar berbaloi. :)

Boleh dikatakan cuti semester kali ni, aku penuhi masa dengan bekerja. Aku balik cuti sem 16 Jun 2012. (Padahal paper 15 Jun dah habis, tapi lajakkan sehari sebab nak mengomeh (kemas) barang. ) Almaklum sahajalah, cuti 2 bulan lebih ni, semua benda aku angkut bawak balik. hee~ Dah settle semua, 16 Jun baru balik. 18 Jun aku dengan family ronda-ronda, lepas beli barang kat S2 (Seremban 2), tiba-tiba terperasankan satu A4 paper dengan tulisan VACANCY.

Cerita punya cerita.. kebetulan tokey kedai (boss) ada sekali dalam tu, dia tanya itu ini, then, boss cakap kalau nak mula, esok boleh datang.. Papp ! itu dia, bak kata pepatah, rezeki jangan ditolak, maut usah dicari. So, aku rasa ini peluang baik. mengapa perlu aku lepaskan. Gaji pon okay. So, apa lagi kau nak dyra ??


so.. i just grab this opportunity :)

Dalam debaran penuh di dada, cuak dan segala kebenda tu, aku pergi jugaklah. and Alhamdulillah.. dua bulan lebih jugak aku bekerja. Hari biasa masuk pukul 10am-7pm. Bulan puasa masuk pukul 9am-5pm. Even kita lain-lain bangsa, tapi rasa hormat tu sangat dititik beratkan. Contohnya, bulan puasa, aku dengan fadli dibenarkan balik awal. Dan ini selalu membuatkan malini jealous dengan aku. kehkehkeh. Masa mula-mula kerja, malini yang tutup account, bila aku dah stabil kerja situ, aku sendiri yang tutup akaun, bagi duit kat boss kecik untuk bank in, then resit bank in tu aku fotostat dan masukkan dalam fail CIMB. Nanti , kalau apa-apa hal senang nak check.

Apa lagi yang aku nak koba kek korang yo? oh ye, macam mana aku pergi kerja, naik bas? oh tidak. naik teksi, oh bukan.. teksi sekarang tambang mahal. Aku kerja sebab nak carik duit, isi masa.. kalau spend duit kat teksi yo, memang yo rabak den. hahahaha.. Siapa lagi kalau bukan abah yang hantar. Ada juga yang tanya, tak susah ke ulang-alik dari Mambau ke Seremban ? Ha, meh sini den nak koba ( cakap).. Sobonar ey, mambau ke somban tu taklah jauh mano, bunyik ey macam jaoh, padahal kalau beserta kelajuan biasa, kurang 30 minit pon dah buleh sampai. Siryes, aku tak pernah rasa seremban tu jauh. Sebabnya apa tau, dulu masa aku form 6, aku ulang alik gak. setahun setengah pulak tu. Lagipun, abah dengan mak kan meniaga hari-hari, so, tiap-tiap pagi abah den memang kono poie pasar kek somban nun. Nak beli barang-barang dapur. Beli kat pasar lebih murah. Dah alang-alang tu, turunkan aku kat Jalan Dr. Krishnan tu. Mana ada susah.. nak dengan taknak je. hidup ni, pilihan di tangan kita.

ingat tu adik-adik ! eceh.. hahaha.


Inilah dia, Malini yang selama ini diceritakan  :) Sampai ke bilik aku dia terjah masa datang open house hari tu. Nasib baik i dah kemas. hehehehe..


and she gave me this ; teddy bear kecik yang comel. tahulah tuan dia pun kecik. nak perli la tu.. (eheehe.. saje je gurau.) Siap simpan kat almari kaca mak i lagi. kecik pon keciklah, apa salahnya kita menghargai. kan kan ?


Kak Uma pulak bagi ini. ayat kak uma " Sebab you pakai tudung, so saya bagi inilah. " wuuu~ terharuu..

dan yang paling terharu adalah... ini..

gambar sebelum diubah  suai.

Senang cerita, benda alah tu aku panggil robot. Robot ini telah dihasilkan oleh Vijay dan Fadli selaku technician yang tidak pernah kering dengan idea. terutamanya Vijay. Pada hari last aku bekerja, tiba-tiba je vijay letak robot ni depan aku, terkejut sebab aku ingatkan menatang (binatang ) apa lah ni. dah la kening panjang gilee,, so, aku ketawa terkekeh-kekeh bila aku perasan yang mata robot tu adalah simos battery, badan dia - bekas sarung cartridge, mulut dia- penutup thumb drive. hahaha,, semuanya barang-barang komputer, printer yang dah tak boleh guna. Pandai pulak tu, buat benda alah ni sebelum aku datang. Tahu-tahu dah siap je. Yang tak boleh tahan, vijay siap print out gambar bendera lagi, gunting dan letak kat belakang tu, kreatif kan. Aku tahu la esoknya tu 31 ogos. hehehe.. Benda ni memang takde jual kat kedai. Jadi, aku hargai sangat-sangat.. Tapi kan, hidung dia dah tercabut. hahaha.. so, aku sumbatkan je hidung dia tu dalam mulut. kehkeh.





Terima kasih sudi datang :) Nanti, ada masa kita jumpa lagi ok . Bye !


p/s : orang sebelah, hari jumaat orang ni datang nak amik gaji. dah siap ke hadiah yang tak lupa tu. :) heheheeh
mood : ~syahdunya.. suara dato ct & hafiz ni~









LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...