Saturday, December 15, 2012

Alhamdulillah ;')

Assalamualaikum


Ada sesuatu yang aku nak kongsikan dengan anda. Aku sendiri tak boleh nak simpan rasa gembira ini. (Bersama senyuman yang paling manis) Gembira kenapa? Sebenarnya macam ni, ketika aku agak rushing bersiap untuk menghadirkan diri ke kelas debat yang pertama hari tu, tiba-tiba aku terima panggilan daripada JPA.

Pegawai JPA : hello, boleh saya bercakap dengan Cik Nurul Adira Binti Mohd Tawfik?
Aku : ye, saya. ada apa ye?
Pegawai JPA : saya dari JPA. Boleh cik bagi tahu cik belajar di institusi mana dan ambil kursus apa?
Aku : (duduk kat tepi katil bilik) Saya belajar kat Universiti Putra Malaysia. Saya ambil kursus komunikasi (major kemanusiaan). Kenapa ye?
Pegawai JPA : oh, UPM. Pihak kami nak tawarkan biasiswa kepada cik. Nanti cik boleh print out borang di laman web jpa di esilav2 blablabla..
Aku : Saya sebenarnya ada kelas ni. Boleh tak emelkan. (suka hati aku je kan, nak suruh emel. haha)
Pegawai JPA : err...boleh tak cik ambil pen dan kertas, takpe saya tunggu. (serba salah pegawai tu dibuatnya. hehe)

Aku pun catat la laman web yang dimaksudkan. Menggelabah kau mintak pen kat roomate. Lepas tu, main rembat je apa kertas yang ada. huhu. Berdebar-debar sebab macam tak percaya sangat. Memang aku pernah apply JPA. Tapi, belum ada rezeki agaknya. Maka, tak dapat. Then, tiba-tiba dapat perkhabaran gembira macam ni, mahunya tak terlonjak-lonjak gembira hati aku. Dapat scholarship kot...  Yang mana sebelum ini memang aku idam-idamkan sejak aku habis STPM lagi. Memandangkan result STPM tidak mencapai target untuk memperoleh biasiswa, maka, aku biarkan je harapan aku tu tinggal harapan. Aku lalui kehidupan sebagai mahasiswa dengan PTPTN saje. lebih baik ada daripada takde, maka, perlukah ia dimansuhkan?? haha *tetiba*

Pegawai JPA tu maklumkan pada aku, surat tawaran dan dokumen boleh print out di laman web sekian sekian pada hari Rabu, which means Rabu lepas lah kan. Perasaan aku masa nak tunggu hari Rabu tu Oh, my... tak sabarnya. hehe.. Dah mula over excited aku ni. *malu malu*


ic dan alamat tak payahlah nak publish untuk semua orang kan =)

Moral of the story is jangan putus asa kalau percubaan pertama kurang berhasil. Selagi kita berusaha untuk cuba memperbaiki, Allah akan permudahkan segalanya. In Shaa ALLAH. Macam kes aku, result semester pertama memang biasa-biasa je. Tidak mencapai dekan pun. Tapi, alhamdulillah, semester kedua aku cuba lagi, aku cuba untuk dapatkan result yang baik supaya aku boleh dapat biasiswa. And, Alhamdulillah pointer cecah dekan. Seperti yang telah aku nyatakan, permohonan sulung aku tidak berpihak pada rezeki aku. Bohonglah kalau aku katakan, tiada sekelumit perasaan hampa. Tapi, i just fikir that, maybe Allah ada perancangan yang lebih baik yang aku sendiri tak tahu. At that time, terlintas juga dalam benak fikiran bahawasanya aku ni perlu berusaha lebih dari yang lain. Kalau tak dapat biasiswa pun, PTPTN akan dijadikan biasiswa dengan syarat pointer grad mesti 1st class degree. Maknanya, aku masih berpeluang. Hanya nak dengan tak nak je.

Setelah aku bermuhasabah begitu, tiba-tiba rezeki Allah datang tanpa diduga. Benarlah, kita hanya mampu merancang, yang menentukan adalah DIA. Aku sangat bersyukur dan gembira. Semoga rezeki dan peluang ini dapat aku manfaatkan dengan sebaik-baiknya. Aku harap sangat, perkhabaran gembira ini tidak melalaikan aku daripada tanggungjawab sebagai hambaNYA, anak, dan juga pelajar. Terima kasih Allah.

p/s : Semester ni, aku tak berani nak komen. haha. padahal setiap sem pun macam tu. huhu. Alah.. kita ni usaha je, ada rezeki, Allah permudahkan. In Shaa ALLAH. Menuntut ilmu itu kan jihad.
Hasbunallah wanik mal wakeel.. (teringat ayat ini masa baca blog Fatin Liyana)


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...